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Matsutani Midori
Affiliate Master
Yamaguchi University
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Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 73
pp. 325 - 332
published_at 2024-01-31
品詞をどう特定するかは議論のあるところである。基本的な文法を学ぶ際、この単語は名詞、これは動詞と、単語に貼り付けられた特徴のように教えられるし、そうした品詞分類は言語現象を理解するには有効である。しかし、実は、品詞を決定する基準は必ずしも明白ではない。辞書での記述も一つの語に複数の品詞が示されていることは多い。英語の歴史的背景からいえば、形態的特徴、統語的特徴いずれからも捉えることができ、複雑である。ただ、実際の使用においては、言語使用者は、英語の歴史とは関係なく、自分の知識の範囲で自分の知っている語彙を駆使するのである。その点で、品詞転換という現象は、言語使用者の創造的な活動という捉え方もできる。本稿は、主に共時的観点から、小説の言語にみられる品詞転換の現象を記述し、それがどのような文体的効果をもたらすかを明らかにする。一語レベルにとどまらず、句や節が文中で果たす役割も含めて分析を試みるものである。
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 56
pp. 63 - 72
published_at 2023-10-10
Creators :
Umemoto Yosuke
Yamashina Kazuya
Tamamura Eriko
Goto Daiyu
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 72
pp. 285 - 292
published_at 2023-01-31
本稿では子供のコミュニケーション活動を支援するうえで有効な言語学的考え方や理論を整理したうえで、子供がコミュニケーション場面における関係性の認識を深めることが主体的且つ円滑な談話構築に繋がる様子を明らかにしている。教師が作成した動画を用いて、二つのやり取りを比較させることで、子供の気づきを引き出し、自らの実践へ発展させてゆくとりくみについて考察した。指示された表現を使ってただ言うだけではなく、子供が基本的な表現の持つ働きを理解しそれを拡張させてメッセージとして用いていくことで、言語を人と人との間にあるものとして学んでいくことができる、そういった学びの場を作りたいと考える。
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 54
pp. 75 - 84
published_at 2022-08-15
Creators :
Kuwahara Satomi
Umemoto Yosuke
Yamashina Kazuya
Goto Daiyu
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 52
pp. 35 - 44
published_at 2021-10-01
Creators :
Ishikawa Misako
Kuwahara Satomi
Umemoto Yosuke
Goto Daiyu
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 71
pp. 361 - 366
published_at 2022-01-31
This paper examines Jane Austen’s use of the words, amiable , sad , and condescension , to see how she creates and develops the characters in the novel. This also contributes to the philological study of the English language, especially in considering Vocabulary of Late Modern English.
There is a way of thinking that once a text leaves the author’s hands, a reader can deconstruct a text and create his or her interpretation, in this paper, however, my interest lies in the language in Jane Austen’s day. I consider what the writer meant by the words in using them in the social context in the time of Late Modern English. The meaning and the significance of the word in the text largely depends on the context.
We do not find many examples of condescension in her novels, but fewer is not insignificant. The word has something to do with the difference in social status among characters and the superior’s dignity. At the time the word is in a state of change of its sematic prosody, from positive meaning to negative meaning.
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 71
pp. 351 - 359
published_at 2022-01-31
Creators :
Matsutani Midori
Ishii Taizo
Ogawa Hirotoshi
Nakamoto Satoshi
Publishers : Faculty of Education, Yamaguchi University
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 50
pp. 35 - 44
published_at 2020-09-25
Creators :
Sakurai Kenichiro
Ishikawa Misako
Kuwahara Satomi
Goto Daiyu
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 48
pp. 69 - 79
published_at 2019-09-30
Creators :
Sakurai Kenichiro
Ishikawa Misako
Kuwahara Satomi
Terauchi Ken
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 67
pp. 261 - 269
published_at 2018-01-31
山口大学教育学部学部・附属教育実践研究紀要 Volume 16
pp. 125 - 134
published_at 2017-03-25
Creators :
Nakahara Ikuyo
Sakurai Kenichiro
Mushiake Minako
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Fujimoto Yukinobu
Nekoda Kazuaki
Publishers : 山口大学教育学部
山口大学教育学部学部・附属教育実践研究紀要 Volume 15
pp. 69 - 78
published_at 2016-03-25
Creators :
Sakurai Kenichiro
Mushiake Minako
Nakahara Ikuyo
Takahashi Toshiaki
Matsutani Midori
Mikuma Yoshifumi
Publishers : 山口大学教育学部
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 65 Issue 1
pp. 71 - 78
published_at 2016-01-29
山口大学教育学部学部・附属教育実践研究紀要 Volume 14
pp. 67 - 77
published_at 2015-03-20
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 64 Issue 1
pp. 173 - 180
published_at 2015-01-31
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 64 Issue 1
pp. 165 - 172
published_at 2015-01-31
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 36
pp. 97 - 105
published_at 2013-09-25
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 63 Issue 1
pp. 203 - 214
published_at 2014-01-31
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 63 Issue 1
pp. 191 - 202
published_at 2014-01-31
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 25
pp. 329 - 335
published_at 2008-03-25
English and English-American literature Volume 29
pp. 129 - 138
published_at 1994-12-20
English and English-American literature Volume 42
pp. 1 - 10
published_at 2007-12
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 55 Issue 1
pp. 63 - 71
published_at 2005-12-20
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 50 Issue 1
pp. 65 - 78
published_at 2000
Bulletin of the Faculty of Education, Yamaguchi University Volume 46 Issue 1
pp. 83 - 112
published_at 1996-12
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 19
pp. 153 - 160
published_at 2005
Bulletin of the Integrated Center for Education Research and Training Volume 21
pp. 131 - 146
published_at 2006-03-25
Creators :
Ito Michihiko
Kondo Fumie
Kuramashi Yasuhiro
Matsutani Midori
Publishers : 山口大学教育学部附属教育実践総合センター