Cross-Cultural social skills learning focused on conventional wisdom and interacting with foreigners : a study of individual sessions for international students in Japan
Journal of higher education Volume 20
Page 20-29
published_at 2023-03
Title
社会通念と外国人への対応に焦点をあてた異文化間ソーシャルスキル学習 : 在日留学生を対象とした個別セッションの試み
Cross-Cultural social skills learning focused on conventional wisdom and interacting with foreigners : a study of individual sessions for international students in Japan
Abstract
本研究では,在日留学生を対象に「目上の人との接し方」および「外国人に不慣れな日本人との接し方」に焦点を当てたソーシャルスキル学習を試み,その効果を検証した。その結果,ロールプレイを用いた練習により,行動レパートリーの拡充と日本人との交流意欲の高まりがみられた。スキル学習から1ヶ月後のフォローアップ調査では,学習したスキルの現実場面での実践や文化学習への動機づけの向上が確認できた。異文化適応支援としてのソーシャルスキル学習の効果が示唆された。
Creators
Tanaka Tomoko
Source Identifiers
[EISSN] 1349-4163
Languages
jpn
Resource Type
departmental bulletin paper
Publishers
山口大学教育・学生支援機構
Date Issued
2023-03
File Version
Version of Record
Access Rights
open access
Funding Refs
Japan Society for the Promotion of Science
[crossref_funder]https://doi.org/10.13039/501100001691
Award
Applied Social Psychological Research on Experimental Session of Cross-cultural Social Skills Learning
20530570