Qualitative study on the creation of the best care for the person:visualizing the process through a single child’s care
山口医学 Volume 63 Issue 2
Page 133-141
published_at 2014-05-01
Title
「その人に最善のケア」の創造に関する質的研究 : 育児の一実践を用いてそのプロセスを視覚化する
Qualitative study on the creation of the best care for the person:visualizing the process through a single child’s care
Source Identifiers
Creator Keywords
最善のケア
創造
人間理解
共感
PENPモデル
本研究の目的は,「その人に最善のケア」はどのようにして創造されるのか,そのプロセスを,著者が先行研究において考案した「卓越した看護実践への道モデル(The model of Pathways to Excellent Nursing Practice:PENPモデル)」を用いて明らかにし図示することである.看護師自身の子供への直接の育児の経験を,解釈的現象学によりPENPモデルを用いて分析した.その結果,次のことを明らかにすることができた.母親は児の視点に立って,児の表現,心の世界に生じている問題・矛盾,経験世界を関連付けて理解し,児に共感した.その後,母親は,児の心の世界に生じている問題・矛盾を解決することを目標に設定し,児の心の世界に問題・矛盾を生じさせた経験世界の要因を基に解決策を立てた.そして,目標達成を目指して解決策にそって実施した.本研究の成果をさらに洗練し,これらの研究成果を基に,「その人に最善のケア」を創造し提供できるようになるための教育システムの開発に寄与する必要がある.
This study aimed to clarify and delineate how“the best care for the person”was created using the Pathways to Excellent Nursing Practice(PENP)model that was developed by the author in a previous study. The experience of a nurse in the actual daily child care for her child was analyzed by interpretive phenomenology using the PENP model. The following results were obtained:The mother understood the child from the child’s viewpoint, and developed empathy with the child by linking the child’s expression, the problem/ contradiction in the child’s mind world, and the child’s experience world. Then, the mother set a goal for solving the problem/contradiction in the child’s mind world, and took measures based on the factors in the child’s experience world that produced the problem/contradiction in the child’s mind world. Finally, the mother put the measures into practice with the aim of achieving the goal. The findings of this study can be refined, and should contribute to the development of an education system for creating and offering“the best care for the person”.
Languages
jpn
Resource Type
journal article
Publishers
山口大学医学会
Date Issued
2014-05-01
File Version
Version of Record
Access Rights
open access
Relations
[ISSN]0513-1731
[NCID]AN00243156
Schools
大学院医学系研究科(医学)