Contents Menu

Test scoring based on item response theory : J-CAT score conversion, interpretation, and usage

Journal of higher education Volume 6 Page 93-105
published_at 2009-03
D500006000007.pdf
[fulltext] 1.43 MB
Title
項目応答理論に基づくテストの得点 : J-CATの得点換算・解釈・利用法について
Test scoring based on item response theory : J-CAT score conversion, interpretation, and usage
Creators Imai Shingo
Creators Ito Sukero
Creators Nakamura Youichi
Creators Kikuchi Kenichi
Creators Akagi Yayoi
Creators Nakasono Hiromi
Creators Honda Akiko
Creators Hiramura Takekatsu
Source Identifiers
Creator Keywords
J-CAT 適応型テスト 日本語 コンピュータテスト 項目応答理論
J-CAT(Japanese computerized adaptive test)は受験者の能力に最も適切な難易度の問題が出題され、4セクションで100点満点、合計400点満点の得点で結果を返す。この得点のもととなるのが、項目応答理論による能力推定値であり、それは概ね-3.5から+3.5の範囲になることがデータから分かっている。この値を換算式にあてはめ、100点満点の得点に線形変換する。換算式の係数を決めるためのシミュレーションを行い、どのように得点換算が行われるか、及びその得点の解釈と利用法について述べる。
Subjects
教育・教育学 ( Other)
Languages jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publishers 山口大学大学教育機構
Date Issued 2009-03
File Version Version of Record
Access Rights open access
Relations
[ISSN]1349-4163
[NCID]AA12007217
[isVersionOf] [URI]http://www.oue.yamaguchi-u.ac.jp/publication.html
Schools 大学教育機構