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フルテキストURLKJ00000156569.pdf ( 585.0KB ) 公開日 2010-04-19
タイトル内燃機関の排気管内波動に関する基礎的研究
タイトルヨミナイネン キカン ノ ハイキ カンナイ ハドウ ニ カンスル キソテキ ケンキュウ
タイトル別表記Fundamental Study on Wave Pheonomenon in the Exhaust Pipe of an Internal Combustion Engine
作成者和泉, 晴夫
福田, 基一
作成者ヨミイズミ, ハルオ
フクダ, モトカズ
作成者別表記Izumi, Haruo
Fukuda, Motokazu
作成者所属山口大学工学部
内容記述(抄録等)It is assumed that the back pressure of an engine increases due to the frictional resistance of the gas flow when the length of the exhaust pipe is increased. As a matter of fact, however, the values of the back pressure increase or decrease according to the increase of the pipe length. The cause of the change of the back pressure resulting from the length of the exhaust pipe is presumed to be a wave interference. However, it is very difficult to pinpoint the wave phenomenon in an actual firing engine. Therefore, an air model engine is used in the experiment so that the observation of only one arbitrary time is possible. The piston is devised so that it can be fixed at an arbitrary position and the cylinder volume is kept constant. Compressed air is introduced into the cylinder from the top of the cylinder head, and the exhaust valve is processed so that the valve opening time and the valve clearance can be changed from outside of the engine. By using this model engine, many interesting conclusions on the wave phenomenon are shown in this paper.
本文言語jpn
主題機械工学
資料タイプtext
ファイル形式application/pdf
出版者山口大学工学部
出版者ヨミヤマグチ ダイガク コウガクブ
NII資料タイプ紀要論文
ISSN0372-7661
NCIDAN00244228
学内刊行物(紀要等)山口大学工学部研究報告
掲載誌名山口大学工学部研究報告
掲載誌名別表記Memoirs of the Faculty of Engineering, Yamaguchi University
36
1
開始ページ9
終了ページ16
発行日1985
著者版/出版社版出版社版
備考本文データは国立情報学研究所において電子化したものである
リポジトリIDKJ00000156569
地域区分山口大学
URIhttp://www.lib.yamaguchi-u.ac.jp/yunoca/handle/KJ00000156569